جستجو کردن
Close this search box.
ایران تک سرویس

علت خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

علت خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

باز کردن درب ماشین لباسشویی و روبرو شدن با لباس‌ های شناور در آب، یک وضعیت ناخوشایند است که می‌ تواند برای شما اتفاق افتاده باشد. در چنین مواقعی قطعا دچار نگرانی های زیادی خواهید شد ولی ما در ایران تک سرویس با توجه به تخصصی که در این زمینه داریم، به شما می گوییم که اصلا نگران نباشید! خرابی پمپ تخلیه لباسشویی از جمله مشکلات رایج بسیاری از مشتریان ما می باشد. روزانه بسیاری از افراد به علت خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی ما تماس می گیرند. 

خواهشی که ما از شما عزیزان داریم این است که به هیچ عنوان برای تعمیر پمپ تخلیه لباسشویی از افراد بی تجربه و یا نابلد استفاده نکنید چونکه نه تنها پمپ تخلیه را تعمیر نمی کنند بلکه ممکن است به قسمت های دیگر لباسشویی نیز آسیب برسانند. در ادامه ما قصد داریم، علت خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را برای شما شرح دهیم تا بدانید در چنین وضعیتی چه باید کرد.

اجزای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خود، از چند قطعه دیگر تشکیل شده است. پمپ تخلیه لباسشویی ممکن است در برندهای مختلف تفاوت هایی با هم داشته باشد و برخی قطعات یا نحوه مونتاژ آنها با هم فرق داشته باشد. 

در ادامه این بخش قصد داریم اجزای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را برایتان نام ببریم. این قطعات در همه لباسشویی ها وجود دارد. 

  • موتور الکتریکی 

هر پمپ تخلیه ای یک موتور الکتریکی دارد. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از سیستم برق ماشین لباسشویی جهت حرکت پمپ را بر عهده دارد. 

  • پمپ تخلیه (Impeller یا پیستون)

اصلی ترین قطعه ای که در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ها وجود دارد پیستون و در برخی پره می باشد. در واقع این قطعه با چرخش آب را از سمت درام به قسمت خروجی پمپ هدایت می کند. در لباسشویی هایی که با پمپ تخلیه با پیستون کار می کند، این قطعه با جلو عقب شدن آب را به بیرون هدایت می کند.

  • هوزینگ 

هوزینگ به عنوان بدنه پمپ تخلیه تعبیه شده است. از هوزینگ برای حفظ امنیت قطعات داخلی و انتقال صحیح آب به بیرون از لباسشویی استفاده می شود. 

  • سنسور و سوئیچ

یکی دیگر از قطعاتی که جزو اجزای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ها می باشد؛ سنسورها و سوئیچ  ها است. لوله ها و اتصالات برای جابجایی آب از مخزن ماشین لباسشویی به بیرون طراحی و تعبیه می شوند. 

این قطعات اغلب برای تشخیص و تعیین سطح آب طراحی شده اند و وظیفه آنها ارسال سیگنال تخلیه آب به برد کنترل است. در اصل با کمک سنسورها است که لباسشویی به صورت اتوماتیک تخلیه را انجام می دهد. 

  • لوله و اتصالات پمپ تخلیه 

همانطور که حدس میزنید، لوله ها و اتصالاتی که در لباسشویی وجود دارد؛ برای ورود و خروج آب است. در پمپ تخلیه نیز همینطور است و لوله و اتصالات آن به منظور هدایت آب به بیرون طراحی شده اند. 

انواع پمپ تخلیه لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. انواع ماشین لباسشویی های مختلف با برخی از این پمپ ها سازگار هستند و برخی نه. در ادامه این بخش به معرفی پمپ های تخلیه لباسشویی میپردازیم. 

پمپ تخلیه لباسشویی قطب چاکدار

این نوع از پمپ های تخلیه قادرند میدان مغناطیسی ثابتی را ایجاد کنند و نمی توانند باعث چرخیدن رتور شوند. برای اینکه مرحله چرخش در پمپ تخلیه قطب چاکدار شروع شود؛ در ابتدا باید یک میدان مغناطیسی غیرمتعادلی شکل گیرد. 

این میدان مغناطیسی در این پمپ ها توسط دو حله مسی اتصال کوتاه شکل میگیرد. این نوع از پمپ تخلیه لباسشویی گشتاور بالایی ندارد و استاتورهای آن به دلیل عدم تعادلی که در میدان مغناطیسی دارد؛ دچار گرمای زیادی می شود. البته در حالت نرمال این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند. 

پیشنهاد ایران تک سرویس: تعویض میکروسوئیچ لباسشویی 

پمپ تخلیه از نوع رتور با آهن ربای دائم

این نوع رایج ترین نوعی است که در بیشتر لباسشویی ها استفاده می شود. این پمپ تخلیه یک بوبین با پوشش پلاستیکی دارد که به آهن ربای دائم مجهز شده است. 

مزیت این نوع از پمپ تخلیه ها، کار کردن آنها با صدای کم است. این پمپ تخلیه ها به دلیل داشتم محفظه پلاستیکی که روی پروانه پمپ تخلیه لباسشویی را کاور کرده است؛ قادرند در هر جهتی که میچرخند آب لباسشویی را تخلیه کنند. 

خدمات تعمیر و تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

علت خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

مشکلات مربوط به علت کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی یا عدم عملکرد صحیح پمپ تخلیه ممکن است از دلایل گوناگونی ناشی شود. برخی از مواردی که می‌ تواند باعث بروز این مشکلات اساسی، شود عبارتند از:

– مسدود شدن مسیر خروجی آب: این مشکل ممکن است به علت وجود اشیای کوچکی همچون دکمه، سکه و غیره در مسیر خروجی آب باشد که در نهایت منجر به مسدود شدن آن می‌ شود.

– مسدود شدن فیلتر پمپ: این امکان وجود دارد که فیلتر پمپ تخلیه به دلیل وجود مواد شوینده یا رسوبات آب، مسدود شده باشد که در نتیجه باعث مشکل در عملکرد پمپ می‌ شود.

– مسدود شدن شیلنگ تخلیه: از دیگر دلایل عدم تخلیه پمپ لباسشویی، مسدود شدن شلنگ تخلیه است که می تواند به دلیل انسداد یا خم شدن نامناسب آن اتفاق افتد.

– خرابی پمپ تخلیه: این مشکل ممکن است به علت خرابی مکانیکی یا الکتریکی پمپ تخلیه رخ دهد.

– خرابی برد الکترونیکی یا تایمر لباسشویی: هر گونه نقص و خرابی در قطعات الکترونیکی یا تایمر لباسشویی مطمئنا سبب عملکرد نادرست پمپ تخلیه می شود.

– خرابی تسمه پمپ تخلیه: در ماشین‌ های لباسشویی قدیمی ممکن است تسمه پمپ به علت خرابی یا سایش زیاد، باعث عدم کارایی درست پمپ گردد.

– خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی: این مشکل نیز ممکن است به علت خرابی یا عدم فعالیت صحیح میکروسوئیچی که درب ماشین لباسشویی را کنترل می‌ کند، باشد.

– استفاده نادرست از مواد شوینده:

استفاده از مقدار زیاد مواد شوینده نیز سبب ایجاد رسوبات و انسداد مسیر های تخلیه آب می شود که از جمله علت های کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی به شمار می رود.

خرابی شیر تخلیه ماشین لباسشویی

خرابی شیر تخلیه ماشین لباسشویی

خرابی شیر الکتریکی ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که باعث می شود با خرابی پمپ تخلیه لباسشویی فارغ از برند آن مواجه شد. شیر تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم و موثر در کنترل فرآیند تخلیه آب لباسشویی است. این شیر به کمک سیستم های الکتریکی که داخل لباسشویی ها وجود دارد به کنترل جریان آب به صورت اتوماتیک کمک می کند. 

اگر در تخلیه آب ماشین لباسشویی به مشکلی برخورد کنیم؛ بررسی کردن شیر تخلیه لباسشویی یکی از اصلی ترین مواردی است که باید انجام شود. معمولا زمانی که فیلتر خروجی مسدود شود مانع از خروج آب از لباسشویی می شود. 

انسداد دریچه تخلیه ماشین لباسشویی

دریچه تخلیه ماشین لباسشویی در واقع همان فیلتر لباسشویی است که اگر مسدود شود به هر دلیلی، در فرآیند خروج آب از ماشین لباسشویی مشکل ایجاد می کند. در اصل فیلتر ماشین لباسشویی به همین منظور که آشغال ها و پرزها را در مخزن خود جمع آوری کند؛ تعبیه شده است. 

به همین دلیل هم توصیه می شود که به صورت دوره ای حتما فیلتر یا همان دریچه تخلیه لباسشویی تمیز شود. اگر نسبت به تمیز کردن فیلتر تخلیه لباسشویی به صورت دوره ای بی اهمیت باشید، ممکن است شاهد علائم خرابی پمپ تخلیه لباسشویی باشید. 

البته انسداد دریچه تخلیه ماشین لباسشویی منجر به نمایش ارور در ماشین لباسشویی می شود که خود هشداری است تا سریعا نسبت به تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی اقدام شود. 

یکی از دغدغه های کاربران برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی است چگونه می توان ماشین لباسشویی را جرمگیری کرد. ما در ایران تک سرویس یک راهنمای جامع برای “روش های از بین بردن لجن ماشین لباسشویی” آماده کرده ایم که با مطالعه آن میتوانید در خانه بدون نیاز به تکنسین لباسشویی خود را جرمگیری کنید. 

علائم خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

علائم خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

پمپ تخلیه یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است که وظیفه تخلیه آب کثیف از دیگ را بعد از هر بار شستشو بر عهده دارد. خرابی این قطعه می‌ تواند مشکلات متعددی را برای شما ایجاد کند. از جمله علت خرابی پمپ تخلیه لباسشویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم تخلیه آب: آشکار ترین علائم خرابی پمپ تخلیه، عدم تخلیه آب از دیگ بعد از اتمام برنامه شستشو است. در این حالت، ممکن است با حجم زیادی از آب در دیگ مواجه شوید که باید به صورت دستی آن را تخلیه کرد.
  • صدای غیرعادی: اگر پمپ تخلیه به درستی کار نکند، ممکن است هنگام تخلیه آب، صدای غیرعادی و بلندی از آن بشنوید. این صدا می‌ تواند ناشی از خرابی پروانه، گیر کردن اشیا در پمپ، یا نقص فنی در موتور آن باشد.
  • لرزش بیش از حد: لرزش بیش از حد لباسشویی در حین تخلیه آب نیز می‌ تواند علامت دیگری از خرابی پمپ تخلیه باشد. این لرزش می‌ تواند ناشی از عدم تعادل پمپ، نقص در بلبرینگ‌ ها و یا شل شدن اتصالات آن باشد.
  • عدم چرخش دیگ: در برخی موارد، خرابی پمپ تخلیه می‌ تواند مانع از چرخش دیگ لباسشویی شود. در این حالت، حتی بعد از شروع برنامه شستشو، دیگ هیچ حرکتی نخواهد داشت.

در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی پمپ تخلیه لباسشویی، بهتر است برای بررسی کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی و تعمیر آن به نمایندگی تعمیرات لباسشویی در تهران مراجعه کنید.

نحوه تست پمپ تخلیه لباسشویی

نحوه تست پمپ تخلیه لباسشویی

تست پمپ تخلیه یکی از ابتدایی ترین کارهایی است که بعد از مشاهده علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی توسط تعمیرکار باید انجام شود. یکی از ضروری ترین نکات در مورد نحوه تست پمپ تخلیه لباسشویی این است که حتما دستگاه باید از برق کشیده شود. 

در مرحله دوم سیم های متصل به پمپ تخلیه لباسشویی جدا شده و مقدار اهم آن را اندازه بگیرید. برای اینکار ابتدا اهم متر را روی 0 تنظیم کنید و بعد از اندازه گیری اهم پمپ تخلیه اگر اعدادی بین 5 تا 15 را نمایش دهد نشانه سالم بودن پمپ تخلیه لباسشویی است. اگر عدد مشاهده شده روی عدد 0 یا بی نهایت باشد نشان می دهد که پمپ مشکل دارد و باید تعویض شود. 

البته این کار امری تخصصی است و ممکنن است با توجه به برند پمپ تخلیه عدد نرمال کمی بالا یا پایین شود که تعمیرکاران این اعداد را می دانند. به دلیل اینکه تست پمپ تخلیه با اهم متر انجام می شود؛ توصیه می شود که از یک تکنسین برای عیب یابی و تست آن کمک بگیرید. 

🚩 خدمات ایران تک سرویس: نمایندگی تعمیر لباسشویی ال جی در مشهد

نحوه تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با برق

برای تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی روش های مختلفی وجود دارد که بهترین شیوه از میان آن ها نحوه تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با برق است. این کار تخصص بالایی را می طلبد و برای افراد بی تجربه و نابلد خطرناک است، بنابراین بهتر است این کار را به یک تعمیرکار حرفه‌ ای مانند شرکت ایران تک سرویس بسپارید.

 برای انجام این کار، ابتدا پمپ تخلیه را باز کنید. برای این کار، دو شلنگ اصلی به پمپ وصل شده‌ اند. شلنگی از دیگ به پمپ وصل است که آن را باید آزاد کنید. سپس یک شلنگ از پمپ به خروجی فاضلاب متصل است. پیچ‌ های متصل به پمپ و پایین دیگ را باز کنید تا پمپ خارج شود. همچنین، سیم‌ های متصل به پمپ را هم لازم است که آزاد کنید. 

پمپ تخلیه را بیرون بیاورید و دو سیم را به دو پایه برق پمپ متصل و در نهایت آن را به برق وصل کنید. اگر پمپ شروع به کار کرد، به این معنی است که سالم است، در غیر این صورت به دلیل کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی نیاز به تعویض آن می باشد.

برق پمپ تخلیه لباسشویی چند ولت است؟

داخل پمپ تخلیه لباسشویی، سیم پیچی وجود دارد که جزو مهمترین قطعات ماشین لباسشویی محسوب می شود. این قطعه عمدتا با فرکانس 50 هرتز و 220 ولت کار می کند. البته این عدد بسته به مدل پمپ تخلیه و برند لباسشویی ممکن است کمی متفاوت باشد. 

ال جی۱۱۰ تا ۲۲۰ ولت AC (بسته به مدل)
سامسونگ۱۱۰ تا ۲۲۰ ولت AC (بسته به مدل)
بوش۲۲۰ ولت AC
پاکشوما۲۲۰ ولت AC
اسنوا۲۲۰ ولت AC
دوو۲۲۰ ولت AC
حایر 120 ولت AC
ویرپول ۱۱۰ تا ۲۲۰ ولت AC (بسته به مدل)
کندی۲۲۰ ولت AC
ایندزیت۲۲۰ ولت AC
پاناسونیک1۲۰ ولت AC
بکو220 ولت AC
فریجیدر120 ولت AC
جنرال الکتریک120 ولت AC
توشیبا120 ولت AC

هزینه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

هزینه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از جمله این عوامل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مدل و برند ماشین لباسشویی: قیمت پمپ تخلیه لباسشویی در مدل‌ های مختلف و برند های گوناگون متفاوت است.
  • هزینه دستمزد تکنسین: هزینه دستمزد تکنسین برای تعویض پمپ تخلیه لباسشویی در مناطق مختلف و توسط تعمیرکاران ما قیمت های مختلفی می باشند.
  • تجربه و تخصص تکنسین: تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نیازمند تجربه و تخصص بالایی است، بنابراین هزینه تعمیر آن ممکن است بسته به تجربه تکنسین متغیر باشد.
  • محل تعمیر: یکی از خدمات اصلی شرکت ما تعمیر در محل و منزل می باشد، در این صورت هزینه ایاب و ذهاب را نیز باید مد نظر قرار گرفت.
  • هزینه های جانبی: هزینه های جانبی مانند هزینه عیب یابی و مشکل کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی، قطعات جایگزین و … نیز می توانند بر هزینه کل تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی تاثیرگذار باشند.
تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد. اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید. خرابی این قطعه مهم می‌ تواند مشکلات متعددی را که پیش تر گفته شد، برای ماشین لباسشویی شما ایجاد کند. در ادامه به مراحل تعمیر پمپ لباسشویی برای شما عزیزان می‌ پردازیم:

_ مرحله نخست عیب یابی است. قبل از شروع هرگونه تعمیرات، باید مشکل کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی را به درستی عیب یابی کنید.

_ در گام دوم دسترسی به پمپ تخلیه ماشین است. محل قرارگیری پمپ تخلیه در مدل‌ های مختلف لباسشویی متفاوت است. به طور کلی، پمپ تخلیه در زیر دیگ و در نزدیکی فیلتر تخلیه قرار دارد. برای دسترسی به پمپ، باید درب پنل جلویی یا پشتی لباسشویی را باز کنید.

_ مرحله سوم تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی جدا کردن پمپ پس از دسترسی به آن است که باید شلنگ‌ ها و سیم‌ های متصل به آن را جدا کنید. سپس، پیچ‌ های پمپ را باز کرده و آن را از جای خود خارج کنید.

_ در این مرحله تعمیرکاران کارآزموده ما به بررسی و تعمیر پمپ تخلیه می پردازند. اگر پروانه پمپ تخلیه آسیب دیده یا مسدود شده باشد، در صورت امکان آن را تعمیر می کنند. اگر موتور آن سوخته باشد نیز باید به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی پرداخت.

_ در ادامه باید پمپ تخلیه جدید را در جای خود قرار داده و پیچ‌ های آن را بست، سپس سیم‌ ها و شلنگ‌ ها را به آن وصل نمود.

_ مرحله آخر نوبت تست پمپ تخلیه می رسد. یک برنامه شستشو را توسط لباسشویی خود اجرا کنید تا از عملکرد صحیح پمپ تخلیه اطمینان حاصل نمایید.

خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی در هر برندی ممکن است رخ دهد و اغلب علت آن طول عمر قطعه و استفاده ناصحیح از آن است. یکی از برندهای مطرح لباسشویی ها الجی است که بیشتر کاربران به تعویض پمپ تخلیه آن نیاز دارند. نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی ال جی در کرج یکی از مراکز تعمیراتی زیر مجموعه ایران تک سرویس است که برای خدمات لباسشویی میتوانید از آنها کمک بگیرید. 

جمع بندی

کار نکردن پمپ تخلیه لباسشویی یکی از ایرادات اصلی این دستگاه پس از سال ها کارایی مفید، به شمار می رود. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل کارکرد زیاد، اتصالات برقی اشتباه و دیگر عوامل دچار مشکلات زیادی شود. در صورتی که پمپ تخلیه ماشین لباسشویی شما به درستی کار نکند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. 

برای تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، ابتدا باید برق دستگاه را قطع کرده و پنل ها را باز کنید. سپس اتصالات و شیلنگ ها را جدا کرده و پمپ را باز کرده و پمپ جدید را جایگزین کنید. این مراحل باید با دقت و مرحله به مرحله صورت گیرد تا پمپ تخلیه به درستی و به صورت کامل تعویض شود.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *