جستجو کردن
Close this search box.
ایران تک سرویس

چطور فر و اجاق گازی که روشن نمی شود و کار نمیکند را تعمیر کنیم

آموزش عیب یابی، تعمیر و رفع مشکل اجاق گازی که روشن نمی شود

فیوز

اگر فر شما فیوز داخلی دارد ، سیم پیچی یا مشکل قطعات میتواند باعث بشود که فیوز ازکار بیافتد . یک فیوز خراب و سوخته بیانگر این است که آن قطعه از کار افتاده و باید مشکل برطرف بشود . بیشتر فرهایی که از فیوز استفاده میکنند مدارهایی دارد که تحت تاثیر یک فیوز خاص است . اگر فیوز فر بسوزد ، شما باید المنت فر و سیمکشی های مربوط به آن را بررسی کنید ، تا علت خرابی را قبل از تعویض فیوز متوجه بشوید .درجه فیوز را تغییر ندهید . برق فر را قبل اینکه بخواهید تعمیر را انجام بدهید ، قطع کنید.

المنت (کباب پز) سوخته

المنت کباب پز یک المنت گرمایی است که در بالای فر قرار دارد و گرمای خیلی زیادی تولید میکند تا بنتواند کباب پز کند . اگر المنت کباب پز کار نکند ، اول باید یک نگاهی به آن بیاندازید تا ببینید که المنت از هم جدا شده یا خیر . اگر به نظر المنت طبیعی آمد، بعدش باید اتصالات را با یک مولتی متر بررسی کنید . برق دستگاه را از آن جدا کنید قبل از اینکه بخواهید این تست را انجام بدهید.پنل پشتی را باز کنید و یک سری ترمینال برای المنت کباب پز قرار بدهید تا ببینید آن ترمینال بیش از حد گرم میشود و یا آسیب می بیند .

اگر جریان و اتصالی برقرارنبود ، بعدش المنت را باید تعویض کنید . اگر المنت به نظر سالم آمد ، لازم استکه مدار کباب پز را بررسی کنید تا ببینید مشکل از کجاست .که این به ولتاژ مستثقم نیاز دارد و باید توسط تعمیرکارانحرفه ای انجام بشود . اجزایی که باید کنترل بشود شامل فیوز، ترموستات ، کنترل الکترونیک است.

المنت پخت و پز

المنت پخت و پز یک المنت گرمایی است و در زیر فر قرار دارد . بیشتر فرهای الکتریک در چرخه ی پخت و پز، از هر دو المنت پخت و پز و کباب پز استفاده می کنند ، که المنت پخت و پز 90%گرما را تولید میکند . اگر المنت پخت و پز کار نکند ، فر گرم نمی شود . برای اینکه کمک کنیم که تشخیص بدهید المنت پخت و پز معیوب است اول باید یک نگاهی به آن بیاندازید . اگر المنت سوخته شده باشد یا کنده شده باشد ، باید تعویض بشود . اگر المنت به ظاهر نرمال به نظر رسید ، بعدش فر را روی پخت و پز بگذارید برای چند دقیقه و آن را خاموش کنید .

ببینید که المنت گرم شده یا نه ، اگر هنوز سرد است پس از کار افتاده . برق دستگاه را بکشید و پنل پشتی را بازکنید . ابتدا سیم ها را بررسی کنید که شل نشده باشد . اگر در ظاهر المنت صحیح و سالم به نظر رسید ، جریان آنرا توسط یک مولتی متر کنترل کنید . اگر المنت سوخته شده باشد و جریان برقرار نباشد ، باید تعویض گردد. اگر المنت سالم بود ، بعدش باید مدار پخت و پز را کنترل کنید تا ببینید علتش چیست. این شامل تست ولتاژ مستقیم است که باید توسط افراد متبحر انجام بشود . قطعاتی که باید کنترل بشود شامل فیوز،اجاق گاز ، ترموستات فر و کنترل الکتریکی است.

المنت روی صفحه گاز

روی صفحه ی اجاق گاز یکی از انواع المنت ها ی مارپیچی ، نواری به کار میرود. که تمام آنها شامل سیمهای گرم کننده هستند که ازجریان الکتریکی برای تولید گرما استفاده میکنند . المنت ها ی مارپیچی با باز کردن آن ها و تست با مولتی متر قابل عیب یابی است.

شما باید ترمینالهایی را روی آن بگذارید و اگر با گرما آسیب دید،ترمینال را تعویض نمایید . لازم است که برق دستگاه را برای تعویض ترمینال ها قطع کنید .برای دسترسی به المنت های جامد روی گاز باید صفحه اصلی گاز رابردارید .و حتما برق گاز را قطع کنید .و بعد جریان آن را با یک مولتی متر کنترل کنید .

سنسور دما

در اجاق گازهای الکتریکی جدید ، سنسور دمای فر یک قسمتی است که دمای فر را تنظیم میکند . اگربه خوبی کارنکند ،میتواند دلیل این باشد که چرا فرکار نمیکند . این قطعه داخل فر نزدیک به دیواره ی پشتی و بالا قرار دارد . بیشتر فرهای جدید کد خطایی را نشان میدهند اگر سنسور فر خراب باشد . اگر فکر می کنید مشکل از سنسور است میتوانید مقاومت آن را با مولتی متر بررسی کنید تا ببینید در دمای اتاق چقدر است . قبل از اینکه بخواهید تست انجام بدهید حتما برق دستگاه را قطع کنید.

سوئیچ بی نهایت (نا محدود)

سوئیچ نامحدود روی کنترل پنل برق المنت هایی که روی سطح کارگزاری شده اند را کنترل میکند .اگر گرمایی روی المنت و ترمینال ها نبود بعدش باید این سوئیچ را نترل کنید . برق را بکشید و پنل پشتی را باز کنید . سوئیچ را بیابید و ببینید کدام سیمها داغ کرده.اتصالاتی که به سوئیچ با مولتی متر وصل شده را کنترل کنید . اگر معیوب بود ، سوئیچ را تعویض کنید . از آنجاییکه این تست ولتاژ مستقیم می خواهد باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام گردد.

برد کنترلی الکترونیک

بیشتر فرهای جدید برای کنترل عملکردهای فر از برد الکتریکی استفاده میکنند . این برد کنترلی برای ایجاد امنیت گاز ورودی به فر و المنت کباب پز و پخت و پزدر گازهای برقی به کار می رود . اگر به مدار جرقه زدن برقی نرسد ،یا به مدار المنت ها، بعدش باید برد کنترلی را بررسی کنید تا برق خروجی به رله برسد . اینها تست ولتاژی است که باید توسط تعمیرکاران مجاز انجام بشود و نهایتا اگر ولتاژ خروجی نبود قطعه تعویض گردد.

دریچه اطمینان

دریچه اطمینان که دریچه ورودی گاز هم نامیده می شود ، قطعه ای است که گاز وقتی جرقه زدن به یک دمایی میرسد تا گاز را مشتعل کند ،آنرا آزاد نمیکند . اگر فند کروی گاز کارنکرد باید ببینید به مدار ولتاژ می رسد یاخیر .که اینکار هم تخصصی است و تعمیرکاران مجاز باید انجام دهند.

شما عزیزان جهت تعمیرات لوازم خانگی خود می توانید با مرکز تعمیرات لوازم خانگی ایران تک سرویس ما در تماس باشید

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *